Skärgårdsutveckling

Den verksamhet som bedrivs i Bottenvikens skärgård kommunsamverkan syftar till att tillgängliggöra kust- och skärgårdsområdet för kommuninvånare och besökare. Detta görs bland annat genom följande åtgärder:

Service/ infrastruktur

För att tillgängliggöra besöksmål längs kusten och i skärgården för olika målgrupper av besökare investerar Bottenvikens skärgård kommunsamverkan i infrastruktur som till exempel bastuaggregat till bastu öppna för allmänheten och eldstäder till omtyckta besöksmål för det rörliga friluftslivet. Ett arbete med att åtgärda enkelt avhjälpta hinder för ökad tillgänglighet påbörjades 2015, och syftar till att skapa en ökad tillgänglighet på vissa platser i kust- och skärgårdsområdet för personer med funktionsnedsättning. Breddning av spänger och uppsättande av tillgänglighetsanpassade torrtoaletter är exempel på åtgärder för ökad tillgänglighet.

Skärgårdsinformation

Information om kusten och skärgården är viktig för att tillgängliggöra området för både kommuninvånare och besökare. Inom ramen för Bottenvikens skärgård kommunsamverkan arbetar kommunerna med skyltning, dels skyltning med övergripande information om området och dels platsspecifik skyltning som ger besökarna mer kunskap om olika platser och besöksmål. En skärgårdsfolder har tagits fram för att ge besökare en överblick över fina besöksmål samt utbudet av service i form av boende, kommunikationer och aktiviteter i området. Foldern finns på svenska, engelska och finska och kan hämtas på områdets turistcenters. Länk till skärgårdsfoldern.

Kunskap i skärgårdsfrågor

Bottenvikens skärgård kommunsamverkan verkar för att lyfta och belysa olika aktuella skärgårdsfrågor och därmed öka kunskapen om skärgårdsrelaterade frågor. Under 2017 har en temadag om muddring samt en Fartygsbefäl klass 8-utbildning anordnats. Tidigare har informationskvällar om den nya lagen om toatömning för fritidsbåtar anordnats. Regelbundet anordnas studiedagar med fokus på ökad kunskap om skärgården för områdets turistcenters.